Kamil Tonkowicz

Dlaczego to robię?

Bo uwierzyłem w ideę wyrównania dysproporcji dostępu do wiedzy na rynku finansowym oraz w to, że wszyscy możemy płacić mniej za usługi finansowe.

Spędziłem w bankach w sumie osiem lat mojego życia zawodowego. Najpierw będąc przez cztery lata audytorem w największych firmach audytorskich, patrzyłem na bank z poziomu konsultanta. Następne cztery lata byłem kontrolerem finansowym w międzynarodowym banku, gdzie mogłem od środka obserwować, jak bank ustala ceny, rozlicza prowizje za sprzedaż produktów, ustala poziom oprocentowania oraz marży, jak ustala rezerwy na niespłacane kredyty i dużo dużo więcej. Bank to firma, a firma musi zarabiać, musi maksymalizować zyski dla akcjonariuszy, dlatego będzie robić wszystko czego prawo nie zabrania, żeby „dowieźć założone cele”. Tak to wygląda z punku widzenie ekonomisty. Z czasem moja humanistyczna część duszy zaczęła brać górę i coraz więcej uwagi zwracałem na to jak pochodzi się do budowy „opakowania” (strategii promocji i marketingu), które skrywało sprzedawany produkt. Nie ukrywam – jest to dla mnie fascynujące. To jeden z głównych powodów, dlaczego postanowiłem coś zmienić w swoim życiu i postawić na reklamę i marketing…

Dzisiaj patrzę na sektor finansowy z innej perspektywy. Mając wiedzę jak bank działa i na czym zarabia, mogę obserwować w jaki sposób promuje on i reklamuje swój produkt. Czasem kreatywnie, z nutą humoru i ludzką twarzą, czasem perswazyjnie, podprogowo, nachalnie. Odnosi się do wartości, wykorzystuje celebrytów, obiecuje najniższą cenę lub wyższą kulturę bankowości. Niezależnie od przyjętej linii, banki oraz zewnętrzni pośrednicy finansowi bazują na założeniu (nawet nie „poniekąd”) słusznym, że konsument patrzy tylko na opakowanie, bo nie rozumie tego co jest w środku…

…Nie wie, bo zakłada, że jest to wiedza tajemna. W związku z tym nawet nie stara się tego tematu głębiej zrozumieć. Osobiście uważam, że sposób podania może mieć duży wpływ na zrozumienie tego tematu. Poza tym warto rozmawiać, wymieniać się spostrzeżeniami, bo dzięki temu można budować wiedzę opartą o wspólne doświadczenie, a nie promocyjne slogany.

Dodatkowo, jako mały przedsiębiorca mam swoje przemyślenia odnośnie optymalizacji kosztów finansowych oraz współpracy z bankami. Będę chciał na tej platformie dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Uczmy się od siebie, bo najtaniej jest się uczyć na błędach innych osób. Każdy z nas jakieś błędy we współpracy z bankami popełniał – wymieniajmy się wiedza za wiedzę !

Kamil Tonkowicz